ROCROW

In 2014 werd mij de vraag gesteld door het bedrijf Wingbeat (www.rofalconry.com) of dat ik een op afstand bestuurbaar modelvliegtuig kon ontwerpen dat moest lijken op een kraai, en zou dienen als een tool om jonge roofvogels te leren jagen. Omdat je het model zelf kunt besturen maakt dit het een bijzonder spannende sport voor mens en dier. Klinkt fantastisch, maar er waren een behoorlijk aantal ontwerp eisen:

  • Het model moest zo veel mogelijk op een vogel lijken. 

  • Hij moest aanvallen van een echte valk kunnen overleven die met een snelheid van over de 300km/u op het model klapt.

  • Het ontwerp moest modulair zijn zodat reparaties eenvoudig op het veld kunnen gedaan kunnen worden.

  • Het model moet kunnen vliegen, het liefst sneller dan 80km/u in horizontale vlucht en zelfs door beginners bestuurd kunnen worden.

  • Het model moet in regen en een storm kunnen vliegen.

  • Het model moest zo goedkoop mogelijk geproduceerd kunnen worden.

  • Er mogen geen scherpe delen aan het model zitten.

 

Dit waren maar een aantal eisen, de rest van de eisen zoals haalbare vlieghoogtes van 800 meter, autonoom kunnen vliegen, accu bescherming bij impacts laat ik even buiten beschouwing. Het was een enorme uitdaging maar precies de uit daging waar ik van houd. Multi disciplinair denken en uitvoeren. Ik ben begonnen met een dode kraai. Deze overgetrokken op papier, gescanned, en deze scan gebruikt als basis voor mijn 3d tekening. In het begin stadium werd de tekening gebruikt voor het maken van het prototype. Het prototype wordt gesneden uit expandeert polypropyleen op mijn computer gestuurde hete draad snijder aan de hand van de 3d tekening. Het productiemodel wordt van dezelfde materialen gemaakt om het protype zo dicht mogelijk bij het uiteindelijke product te krijgen. Plastic onderdelen worden 3d geprint met een FDM printer en SLS techniek. De kop maakte ik van PU schuim in een siliconen mal die vandaag de dag nog steeds door de fabriek word gebruikt. Het model werd voorzien van speciaal geselecteerde elektronica om te kunnen vliegen en overleven, en daarnaast werd het model voorzien van GPS om autonoom te kunnen vliegen. Ik heb 12 modellen gemaakt die in Northumberland, Engeland werden gevlogen in zware weersomstandigheden. Regen, storm en wind.

 

Er werden 30 vogels per dag op het model gevlogen, waarna er een logboek werd bijgehouden met de nodige aanpassingen. Nu was het tijd om het model in het midden Oosten te vliegen omdat hier Wingbeat's grootse afzetmarkt zou zijn. Er werd getest bij temperaturen over de 50 graden over een periode van 2 maanden. Het model hield zich uitstekend, en er waren enkele kleine aanpassingen nodig. Nu was het tijd de tekeningen op te sturen naar een geschikt bedrijf in China. Het model zelf telt ongeveer 5 schuim delen en 10 plastic delen uit Nylon en Polycarbonaat welke werden geproduceerd over een periode van 4 maanden. In de tussentijd ben ik aan de slag gegaan met het uit zoeken van de elektronica. Kwaliteit tegen redelijke prijzen en interessante levertijden. Ook ging ik aan de slag met het maken van stickers om zo het model nog echter te laten lijken. Nu dat in gang was gezet werd het tijd voor een van de laatste stappen; het designen van een doos en deksel. Wederom was er een behoorlijke lijst met ontwerp eisen​.

  • Het model moest in een kleine doos passen die je mee kunt nemen op reis en voorzien is van alles wat je nodig hebt om te kunnen beginnen.

  • De doos moest dienen als work station.

  • Wanneer het stormt moet het model op zijn plek blijven liggen.

  • De doos moet alle onderdelen op de plek houden wanneer deze naar de klant gestuurd werd.

​Er zijn inmiddels 1100 modellen geproduceerd en in meer dan 18 verschillende landen over de hele wereld verkocht.

1/3

CONTACT

Vozmo technical Solutions

Remy van Wijk

T 06-11646452

E info@vozmo.nl

  • Facebook
  • YouTube